PROPOZYCJE
Zmierz co możesz zmierzyć, policz co możesz policzyć,
A niemierzalne uczyń mierzalnym - Galileusz

W oparciu o zdobyte doświadczenia podczas opracowywania i eksploatacji "Patriotycznej gry komunikacyjnej" możliwe jest zaprojektowanie edukacyjnych gier turystycznych z wykorzystaniem opracowanych wcześniej aplikacji w rodzaju:
- Turystyczny szlak patriotyczny "Polski Walczącej" Legionowo

- Miejsca Pamięci "Walka i Konspiracja" Grodzisk Mazowiecki

- Miejsca pamięci Powstania Warszawskiego 1944

- Zielonogórskie Bachusiki
- Wrocławskie Krasnale
- Łódź Bajkowa
- Spacer szlakiem najważniejszych zabytków Poznania
- Miejski Szlak Turystyczny w Szczecinie
- Otwock uzdrowiskowy i sanatoryjny
- Szlak Trójmiejski
- Droga Królewska - Kraków
Aplikacje takie mają opracowane strony internetowe z opisem dotyczącym zwiedzanych miejsc.
Proponowane gry byłyby "nakładkami" nad aplikacjami turystycznymi, które zawierałyby co najmniej:
- współrzędne położenia wszystkich miejsc - dla stwierdzania przybycia do nich uczestników
- pytania testowe dla każdego miejsca - dla sprawdzenia wiedzy uczestników, dla sformułowania pytań testowych może być konieczne rozszerzenie opisów
- zestawienia odwiedzin każdego miejsca i trudności pytań
- zestawienia klasyfikacji indywidualnej i zespołowej, w oparciu o podany wykaz szkół - jako podstawy rywalizacji
Warunkiem ich opracowania jest dostarczenie współrzędnych położenia miejsc.
Zgodnie z zamieszczonym cytatem:
- mierzone jest położenie uczestnika
- obliczana jest odległość uczestnika od miejsca
- obliczane są liczby: odwiedzanych miejsc, prawidłowych odpowiedzi, zdobytych punktów, uczestników z poszczególnych szkół, itp
Proponuje się umocowanie w każdym miejscu tabliczki o dowolnej postaci z kodem QR w którym zapisany jest adres strony internetowej - możliwe jest przygotowanie i wykonanie takich tabliczek, ale musi być pdłoże do umieszczenia tabliczek.
Poniżej jako przykład zamieszczono postać tabliczki wykorzystywanej w naszej grze, po zeskanowaniu otwierana jest strona dot.
zdobycia budynku PAST-y.

Umocowanie tabliczek nie jest to co prawda konieczne, ale tabliczka zwraca uwagę na charakter miejsca i bezpośrednio umożliwia zapoznanie się z opracowanymi informacjami - po zeskanowaniu kodu QR.
Nakładka będzie miała postać oddzielnej strony internetowej obejmującej dla każdej gry wykaz i mapkę miejsc z pytaniami testowymi oraz w/w zestawienia.
Możliwe jest też zaprojektowanie gier obejmujące opracowanie opisów w postaci stron internetowych z informacjami o miejscach. Mogą one dotyczyć dowolnych szlaków turystycznych, przykładowo:
- Miejsca Pamięci Narodowej Radom
- Miejsca Pamięci Narodowej Gdańsk
- Miejsca Pamięci Narodowej Tarnów
- Szlaki turystyczne Gminy Jabłonna
- Szlaki turystyczne Nadleśnictwa Pułtusk
- Szlaki turystyczne w gminie Pieniężno
- Miejsca pamięci w lubuskich lasach
- Bydgoski Rowerowy Rajd Niepodległości
Warunkiem jest dostarczenie informacji źródłowych dot. miejsc oraz współrzędnych ich położenia.
Wchodzi w rachubę także wariant mieszany polegający na uzupełnieniu dotychczasowo opisanych miejsc.
Zamiast opracowywania stron internetowych z informacjami źródłowymi możliwe jest "zasilenie" nimi
systemu dydaktycznego e-nauka informacjami dotyczącymi zwiedzanych miejsc, co umożliwi przygotowanie się do zwiedzania, a w szczególności zapewni udzielanie prawidłowych odpowiedzi na pytania testowe.
Poniżej zamieszczono odsyłocze do wersji pilotowych 7 własnych edukacyjnych gier turystycznych => Instrukcja, opracowanych z wykorzystaniem podanych powyżej stron internetowych. W grach tych występuje od 3 do 5 miejsc z zarejestrowanymi współrzędnymi położenia, dla każdego z nich zamieszczono trzy pytania testowe z trzema możliwymi odpowiedziami. Pytania i podane odpowiedzi wyświetlane są w losowej kolejności.
- Turystyczny szlak patriotyczny "Polski Walczącej" Legionowo - w/w przykład 1, na razie 5 miejsc z 78 położonych na 3 szlakach
- Miejsca Pamięci "Walka i Konspiracja" Grodzisk Mazowiecki - w/w przykład 2, na razie 5 miejsc z 20
- Zielonogórskie Bachusiki - w/w przykład 4, na razie 5 miejsc z 43
- Wrocławskie Krasnale - w/w przykład 5, na razie 5 miejsc z prawie 400
- Łódź Bajkowa - w/w przykład 6, na razie 3 miejsca z 9
- Spacer szlakiem najważniejszych zabytków Poznania - w/w przykład 7, na razie 5 miejsc z 23
- Miejski Szlak Turystyczny w Szczecinie - w/w przykład 8, na razie 5 miejsc z 42
Uwagi:
- W każdej grze w części Zasady dostępne są: Instrukcja i Regulamin
- Nie we wszystkich wersjach pilotowych kompletne są wykazy szkół. Oprócz klasyfikacji szkół możliwe jest wprowadzenie rangingu gmin, osiedli czy dzielnic na podstawie wyników uczniów szkół i uczelni
- We wszystkich grach zamieszczono 25 pytań testowych dotyczących Odzyskania niepodległości przez Polskę. Pytania te mogą być uzupełnione lub zastąpione innymi pytaniami, np. dotyczącymi Historii zielonogórskiego winiarstwa lub Historii przemysłu włókienniczego w Łodzi.
Etapy przygotowania i prowadzenia gry
1. Wybranie miejsc
2. Zmierzenie współrzędnych miejsc
3. Opracowanie opisów
4. Opracowanie stron internetowych
5. Opracowanie streszczeń opisów
6. Przetłumaczenie streszczeń opisów na j. angielski
7. Nagranie streszczeń w j. polskim i j. angielskim przez lektorów
8. Opracowanie pytań testowych
9. Opracowanie wykazu szkół
10.Zaprojektowanie tabliczek z kodami QR
11.Wygenerowanie arkusza wielkoformatowego z tabliczkami
12.Wycięcie tabliczek
13.Umocowanie tabliczek
14.Zaprojektowanie i wygenerowanie gry z wykorzystaniem informacji z 2, 4, 7, 8 i 9
15.Promocja i inauguracja gry
16.Obsługa gry (odpowiadanie na e-maile uczestników, publikowanie ogłoszeń, wysyłanie e-maili do uczestników, poprawianie błędów, itp)
Etapy 8 - 16 występują w każdym przypadku, a poprzednie w zależności od wcześniejszych prac i zainteresowania.
Możliwe jest uzupełnianie gier o elementy występujące w grach miejskich, np.
Tajemnice Ziemi Lubuskiej, m.in. o układanie hasła z liter pochodzących z opisów umieszczonych w zwiedzanych miejscach na tablicach czy pomnikach - za jego podanie w prawidłowej postaci będą przyznawane kolejne punkty.
Dzięki zaprojektowaniu i wdrożeniu takich gier uzyskujemy:
- wspomaganie dotarcia do miejsc
- potwierdzenia przybycia do miejsc
- ocenę stopnia zapoznania się z upamiętnianymi wydarzeniami, czy historią
- zdopingowanie do odwiedzania miejsc i przyswajania wiedzy
- ...
W przypadku zainteresowania powyższymi propozycjami prosimy o kontakt na adres:
gra@armiakrajowa.org.pl